Categories
Buku

Backpack Brunei: Datang Disambut Taufan oleh Normi Nas

Buku ini ditulis berdasarkan pengalaman Normi berdepan dengan situasi yang mengancam nyawa. Ia berlaku semasa tahun 2015 apabila Normi ke Brunei dalam bulan Ramadhan. Detik cemas dirasai oleh semua penumpang penerbangan Air Asia. Bayangkan cuaca buruk yang dialami ketika mahu mendarat.

Normi ada berkongsi status tentang peristiwa ini di Facebook dan menjadi viral. Membaca semula dengan lebih terperinci catatan Normi menimbulkan keinsafan dalam diri. Dekat atau jauh musafir kita ini, belum tentu kita dapat tiba dengan selamat. Hanya takdir Allah yang menentukan. Pastinya kita mahu sampai di destinasi yang dituju dengan rasa tenang dan gembira. Alhamdulilah, Normi dan semua penumpang selamat.

Naskhah ini juga sangat istimewa kerana saya bersama Normi ke Brunei ketika kunjungan kedua penulis ke sana. Pada tahun 2018, kami menyertai Pesta Buku Brunei buat kali pertama. Saya juga berpeluang berkenalan dengan sahabat Normi yang juga warganegara Brunei.

Kunjungan penulis ke Brunei diceritakan dalam dua bahagian; iaitu kisah pada tahun 2015 dan 2018. Buku ini lebih nipis berbanding buku travelog Normi sebelum ini. Saya enjoy baca buku ini dan dapat mengimbas kembali perjalanan kami pada tahun 2018. Sesekali tergelak juga dengan peristiwa lucu yang berlaku semasa di sana.

Selain itu, pembaca dapat mengetahui tempat menarik di Brunei Darussalam, mengenali budaya masyarakat dan budi bahasa orang Brunei. Mungkin pembaca berminat mahu ke negara jiran kita ini pada masa akan datang.

Pembaca boleh dapatkan buku ini daripada penerbit Kasi Terbit. Buku ini baharu sahaja siap dicetak dan mungkin akan dijual di kedai buku tidak lama lagi.

Please follow and like us:

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *