Travel

Cara Cross Border Lao Cai – Hekou (Vietnam ke China) Melalui Jalan Darat

Tempoh perjalanan selama 18 hari menjadi satu detik yang penting dalam hidup saya. Selain mengembara secara solo, saya juga turut merasai debaran untuk merentasi sempadan Vietnam ke China. Kali ini menggunakan jalan darat.

Beberapa blog berbahasa Inggeris yang ditulis oleh traveler luar Malaysia memberi panduan untuk merentasi sempadan ini. Saya membaca catatan mereka dan tip yang diberikan. Ia sangat membantu saya melalui satu hari yang penuh debaran.

Selepas dua hari berada di Sapa, saya sudah bersedia untuk ke negara China. Sebuah negara yang belum pernah saya lawati. Pada malam sebelumnya saya meneliti semula nota dan panduan yang saya catatkan berdasarkan blog yang saya baca. Ini sebagai persediaan jika saya tidak mendapat akses internet apabila masuk ke negara China.

Sebelum merentasi sempadan ke negara China, pastikan Visa China telah dibuat dahulu semasa di Kuala Lumpur. Saya senaraikan secara ringkas cara memohon Visa China

Cara memohon Visa China di Kuala Lumpur

1. Visa China boleh dibuat melalui ejen atau terus ke Visa Centre di Hampshire Place.
  2. Saya menghantar sendiri permohonan ke Visa Centre.
  3. Muat turun borang permohonan di laman web ini: https://www.visaforchina.org/KUL_EN/ . Laman ini juga mempunyai banyak maklumat dan panduan untuk membuat permohonan Visa China.
  4. Boleh isi secara online atau cetak borang kosong dan tulis tangan. Saya isi borang online dan kemudian cetak. Permohonan tidak boleh dihantar melalui laman web ini.
  5. Selepas cetak, kepilkan dengan 2 keping gambar berlatar putih. Boleh semak spesifikasi di laman web di atas. Atau katakan sahaja pada jurugambar nak ambil gambar Visa China.
  6. Bawa borang yang sudah lengkap, gambar dan passport ke Visa Centre. Jangan lupa cetak itinerari tiket kapal terbang dan tempahan hotel.
  7. Saya pilih untuk slot appointment bagi menghantar borang permohonan. Ini menjimatkan masa kerana saya tidak perlu beratur panjang semasa menghantar borang permohonan.
  8. Saya hantar borang pada hari yang ditetapkan di Tingkat 5, China Visa Centre, Hampshire Place.
  9. Pada hari keempat, boleh semak status permohonan.
  10. Visa akan ditampal dalam passport. Buat bayaran dan ambil passport di Tingkat 6, China Visa Centre. Saya bayar RM100 untuk visa sekali masuk.

Dari Sapa ke Lao Cai

Saya naik bas awam dari Sapa ke Lao Cai. Tambang bas hanya VND30,000 (RM5.55). Jika anda ke Sapa, pondok bas ini terletak tidak jauh dari gereja berhampiran dataran Sapa. Senang sahaja untuk mencarinya.

Bas mini ini boleh memuatkan tak lebih 20 penumpang. Kekerapannya bas adalah setiap 30 minit. Saya sampai di pondok bas sudah 9.35 pagi. Jadi, saya naik bas seterusnya. Jika anda bawa beg tarik seperti saya, jangan risau. Beg boleh diletakkan di ruang belakang bas. Bas ini bergerak mengikut jadual.

Bas ini akan berhenti di beberapa hentian sepanjang perjalanan ke Lao Cai. Ambil masa kira-kira 1 jam lebih. Hentian akhir ialah Stesen Kereta Api Lao Cai (Ga Lao Cai).

Jadual Bas
Bas mini Lao Cai – Sapa, Sapa – Lao Cai

Lao Cai International Border Gate Administration Center

Jarak dari Ga Lao Cai ke Lao Cai Administration dalam 2km sahaja. Boleh jalan kaki jika nak jimat. Saya panggil Grab sahaja. Tak sampai 5 minit dah sampai. Di Vietnam, mudah untuk dapatkan Grab. Gunakan sahaja aplikasi yang sama. Jika kad bank sudah dipautkan, boleh tolak daripada akaun seperti biasa. Tambang Grab VND35,000 (RM6.30).

Bangunan Lao Cai Administration Center

Lao Cai International Border Gate Administration Center dibuka pukul 7 pagi. Jadi, boleh rancang perjalanan anda jika mahu ke sempadan ini.

Proses di sini senang sahaja. Ramai juga warga Vietnam yang mahu keluar dari sempadan ini. Saya jumpa penumpang yang sama dalam bas dari Sapa. Dia juga mahu ke Kunming. Berjanji dengan rakannya di sini.

Serahkan passport untuk disemak dan saya dibenarkan keluar dari bangunan ini.

Border Gate Vietnam

Friendship Bridge

Keluar dari bangunan, saya lihat Friendship Bridge yang tersergam di depan mata. Tidaklah panjang sangat. Memang serupa dengan gambar yang saya lihat di blog. Perlu berjalan kaki untuk ke seberang dan pergi ke Bangunan Hekao, China.

Selain warga asing seperti saya, ramai ‘pedagang’ yang membawa masuk barang-barang ke Vietnam. Mereka menggunakan ‘kereta tolak’ secara manual. Ya, berjalan kaki dan menggunakan tulang empat kerat untuk menolak ‘kereta’ dengan muatan yang banyak.

Hekou Entry and Exit Inspection Centre, P.R.C

Selepas menyeberang Friendship Bridge, saya masuk ke bangunan Hekou. Urusan imigresen perlu diselesaikan di sini. Saya beratur dalam laluan yang ditetapkan. Selain saya, ada beberapa lagi warga Vietnam. Ada juga orang putih yang mahu ke China.

Waktu di China sama dengan Malaysia. Jadi ada satu jam perbezaan dengan Vietnam. China pukul 1 petang, Vietnam pukul 12 tengah hari.

Rasa berdebar juga, tapi saya bertenang. Saya tak buat salah. Hanya seorang warga Malaysia yang mahu ke China melalui sempadan ini. Tapi saya sudah bersedia jika mereka tanyakan soalan tentang perjalanan saya.

Tiba giliran saya. Sebelum menyerahkan passport di kaunter, seorang pegawai mendekati saya dan melihat passport merah dari Malaysia. Dia menyuruh saya mengikutinya untuk ke tingkat 1.

Agak cuak juga. Tapi buat apa nak takut. Saya yakinkan diri sendiri. Sebelum saya, ada seorang warga Vietnam juga dipanggil untuk disoal. Tapi hanya di bilik bawah.

Di bilik berkenaan, saya diminta duduk berdepan dengan meja yang ada beberapa buah komputer. Pegawai itu memang tidak fasih berbahasa Inggeris. Tapi dia tanya soalan yang asas sahaja seperti berapa lama di China, pergi ke mana dan kerja apa. Saya gunakan Google Translate untuk beri jawapan.

Saya dah bersedia dengan itinerari dan salinan tempahan penginapan di China. Sekiranya mereka tanya, saya boleh tunjukkan. Selain itu, mereka masukkan maklumat tentang diri saya dalam sistem mereka.

Saya turun ke bawah. Saya diminta mengisi borang ketibaan (Arrival Card) dan passport saya disemak. Jari saya diimbas dan seterusnya dilepaskan untuk masuk ke China. Yeay, saya berjaya.

Oh ya, semua beg juga diimbas seperti mana proses biasa di Imigresen.

Selesai urusan, saya keluar dan pasang sim kad China yang saya dah beli di Kuala Lumpur. Saya dapat akses internet dan mencari jalan untuk ke Stesen Kereta Api Hekou (Hekoubei).

Hekou Entry and Exit Inspection Center, PRC

Hekou

Satu pencapaian peribadi apabila berjaya melepasi sempadan Vietnam – China. Lega rasanya dan saya boleh tumpukan pada perjalanan di China pula.

Bandar Hekou ini tidak terlalu sibuk. Tapi inilah pertama kali saya masuk ke negara China. Bendera China berkibar di deretan kedai. Tidak sunyi. Ruang pejalan kaki luas dan rata. Mudah juga menarik beg di sini.

Oleh sebab saya dah beli tiket kereta api ke Kunming, saya perlu ke Hekoubei dengan segera. Tidak sempat mahu berjalan-jalan di sekitar kawasan sempadan. Saya naik teksi ke Hekoubei dan bayar tambang 10 yuan.

Keluar dari bangunan Hekou

Tiket Kereta Api ke Kunming

Semasa menyemak tiket kereta api dari Hekou ke Kunming, ada dua pilihan. Pukul 1 lebih dan 5 lebih. Saya tidak mahu ambil risiko dengan menempah tiket awal. Lebih baik beli tiket yang lambat sedikit. Jadi, saya ada cukup masa untuk ke stesen.

Selamat datang ke China.

Deretan kedai berhampiran sempadan.

Tip untuk melepasi sempadan Lao Cai – Hekou (Vietnam – China)

1. Pastikan Visa China sudah diperolehi.
  2. Bersedia dengan passport dan Visa.
  3. Cetak itinerari di China dan simpan juga dalam telefon pintar anda.
  4. Sediakan juga tempahan penginapan.
  5. Tidak perlu takut. Berdebar-debar tu biasa.
  6. Jawab sahaja soalan yang ditanya.
  7. Jangan tunjukkan wajah yang mencurigakan.
  8. Bertenang sahaja.
  9. Jangan bawa barang yang banyak.

Semoga berjaya. Ini adalah sebahagian pengalaman saya sepanjang travel 18 hari ke Vietnam dan China. Boleh baca itinerari di sini.

Please follow and like us: