Blog

Malam

Tuhan jadikan dunia ini seimbang. Habis siang berganti malam. Ada daratan dan juga lautan. Seimbang itu bukan sama berat atau sama panjang atau sama tempohnya. Namun, seimbang adalah bukti kesempurnaan.

Ada bahagian dalam dunia ini yang tidak mengalami gelap malam. Sedangkan kita di khatulistiwa menjalani waktu siang dan malam yang lebih kurang sama tempohnya. Fenomena midnight sun berlaku di hemisfera utara dan hemisfera selatan semasa musim panas.

Malam untuk berehat dan tidur. Tidur yang cukup salah satu cara untuk mendapatkan tubuh yang sihat. Malahan, siapa mahu menurunkan berat badan, mestilah mengamalkan tidur yang mencukupi.

Orang yang berjaya selalu memberi saranan supaya tidur awal dan bangun awal. Hal Enrod menulis The Miracle Morning dan Robin Sharma menulis The 5 AM Club. Mereka bangun awal kerana tidur lebih awal.

Cara untuk tidur malam yang berkualiti:

1 – Tidur dan bangun pada waktu yang sama.
Kenapa kita mengalami keletihan selepas penerbangan yang lama? Apabila kita tiba di destinasi, zon waktu berbeza menyebabkan tidur kita terganggu. Ini ialah contoh perubahan kepada kitaran tidur untuk badan kita.

Cuba masuk tidur dan bangun pada waktu yang lebih kurang sama. Apabila anda mendapat tidur yang cukup, anda akan bangun seperti biasa tanpa jam loceng.

Elakkan tidur sehingga lewat siang pada hujung minggu. Selalu kita fikir, tidak mengapa bangun lewat kerana tidak perlu pergi bekerja. Sebenarnya ia menggangu kitaran tidur anda.

Jangan tidur siang (napping) yang panjang supaya anda boleh tidur menjelang malam seperti biasa.

Jika anda rasa mengantuk sebelum waktu tidur, cuba lakukan sesuatu supaya anda tidak masuk tidur lebih awal daripada biasa. Jika anda tertidur, kemungkinan anda akan terbangun di tengah malam dan sukar untuk tidur semula.

2 – Kurangkan cahaya pada waktu malam
Lebih mudah tidur dalam keadaan gelap berbanding terang. Hormon melatonin yang dirembeskan bergantung kepada pendedahan cahaya. Ia penting untuk tubuh badan kita dan mempengaruhi kitaran tidur.

Pada waktu siang, keluar dan dedahkan kulit pada cahaya matahari. Pada waktu malam, elakkan cahaya terang 1-2 jam sebelum tidur. Jangan menonton televisyen lewat malam. Elakkan membaca pada skrin telefon. Malapkan atau padam lampu supaya anda dapat tidur dengan nyenyak.

3 – Bersenam pada waktu siang
Senaman membantu anda lebih cergas. Senaman yang kerap bermanfaat untuk mengurangkan insomnia. Bersenam selama 10 minit pada waktu siang membantu anda mendapat tidur yang berkualiti.

Senaman meningkatkan metabolisme, menaikkan suhu badan dan merangsang hormon seperti kortisol. Seeloknya lakukan senaman tiga jam sebelum tidur supaya tidak mengganggu kitaran tidur anda.

4 – Kawal pemakanan anda
Hadkan pengambilan kafein dan nikotin. Pengambilan kopi boleh menyebabkan sukar tidur bagi sesetengah orang. Jadi, fahami tubuh anda.

Elakkan makanan berat dan minum air yang banyak pada waktu malam. Jika terlalu banyak minum air, anda akan kerap bangun untuk ke bilik air dan ini mengganggu tidur anda.

Kurangkan gula dan karbohidrat diproses. Kandungan gula dan karbohidrat ini boleh menyebabkan anda sukar tidur.

Dapatkan tidur yang berkualiti.

Sumber artikel di HelpGuide.

#julyblogpostchallenge #31julyblogpost

Ikuti 31 pencetus idea . Lihat di sebelah kanan blog untuk membaca blog rakan-rakan yang menyertai cabaran menulis 31 hari.

Baca entri sebelum ini 
DoaNamaSuratHujanMimpiMelancongMatahariBukuVlogCoklat, Laut

Please follow and like us:

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial