Save for the good old days

Rumah pasangan ini di atas bukit. Apabila duduk di beranda, kelihatan rumah-rumah lain di kawasan sama, lebuhraya dan jalan yang sibuk nun jauh beberapa kilometer daripada sini. Angin menyapa wajah pada kala pagi, tengahari atau petang.

Setiap kali saya dan rakan sejawat datang, kami dihidangkan teh o kurang manis dan kek atau paling kurang buah-buahan.

“Auntie minum teh tak letak gula. Kamu nak gula, bubuh sendiri la ya,” pelawa Auntie Ros usai pembantunya meletakkan dulang di atas meja.

Auntie Ros kemudian menyerahkan salinan dokumen yang kami minta semasa pertemuan lalu.

“Masa muda dulu Auntie dengan Uncle memang berjimat habis. Uncle bertugas sebagai pegawai estet. Jadi kehidupan kami hanya tertumpu di dalam komuniti estet. Perbelanjaan tidak banyak. Auntie pula sebagai nurse, gaji tidak besar mana. Kami menyimpan. Semua untuk anak-anak juga.” Saya mendengar dengan teliti.

“Alhamdulilah, sekarang dapatlah hidup senang sedikit. Tiap-tiap bulan belanja kami dengan hasil kutipan sewa. Anak-anak pula sesekali bawa kami berjalan ke luar negara.” Ujar Auntie Ros lagi.

Menangguh kepuasan sementara, untuk kesenangan di masa akan datang. Amalan menyimpan pasangan ini sejak daripada usia muda menjamin bebas kewangan pada usia emasnya.

Tips:

Buat akaun khas untuk simpanan sahaja. Anda tidak akan usik akaun itu untuk perbelanjaan harian atau bulanan. Apabila jumlahnya semakin meningkat, buat pelaburan untuk mendapatkan pulangan.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *