Categories
Umum

Refleksi Diri

Bertambah lagi usia, bermaksud masa juga semakin suntuk untuk hidup lebih baik. Menjadi yang lebih baik. Sekiranya dunia tidak menghadapi pandemik yang mengubah cara hidup kita, kemungkinan saya sudah berada di Madinah/Mekah untuk menyempurnakan ibadah Haji. Namun, kita menerima takdir dengan rasa syukur dan melihat kembali persediaan diri ini.

Secara peribadi, ia satu peringatan supaya saya tidak terus leka dan meningkatkan usaha untuk bersedia dari segala segi dan jika diizinkan Tuhan, dapatlah pergi tahun hadapan. Maka, kita berdoa diberikan rezeki masa, kesihatan dan kewangan pada hari-hari, bulan-bulan dan tahun-tahun yang mendatang.

Tahun 2020 menguji kita tentang ketahanan diri dan rasa bersyukur, berterima kasih dengan orang-orang yang hadir dalam hidup kita. Tidak kira selama mana mereka pernah menyentuh hati dan berada di sekeliling kita, kita belajar menghargainya.

Kadang kala kekesalan datang dalam diri apabila memikirkan beberapa keputusan dan tindakan yang dilakukan. Kesan dan akibat yang harus diterima mesti dihadapi dengan berani. Sekalipun menyakitkan. Belajar memaafkan diri sendiri sebagai langkah mengubati kelukaan.

Kita berharap sudah menjadi anak, kerabat, sahabat dan seorang Islam yang baik. Walaupun sedar diri ini masih banyak kekurangan. Itulah yang menjadikan kita manusia, yang memang tak sempurna.Semoga bahagia. Doakan kita mencapai kejayaan dunia dan akhirat.

Please follow and like us:

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *